HTML

gpmotogp

Motorversenyek, motorversenyzők

Címkék

009 (1) 1 (2) 100 (1) 1000 (1) 11 (1) 125 (9) 125cc (5) 1996 (1) 2009 (3) 2010 (2) 2012 (1) 21 (1) 250 (13) 250cc (5) 8 (1) a (2) abba (1) adac (1) ago (1) agostini (3) ágoston (1) agusta (2) al (1) albacete (1) alen (1) állása (1) alvaro (1) ama (1) amatriain (1) anderson (1) angelis (2) antonio (3) aoyama (10) aprilia (8) aranytojás (1) árpád (1) aspar (3) assen (11) átigazolás (1) autverseny (1) backflip (1) bácsi (1) bajnok (2) bajnokság (3) balatonring (8) balázs (14) banderas (1) barbera (3) barcelona (2) barracuda (1) bautista (10) bayliss (6) belli (2) ben (2) betegség (1) biaggi (3) bill (2) bimota (1) bitt (1) bitter (5) blanc (1) bmw (1) bogarak (1) bontott! (1) bqr (1) bradl (1) bridgestone (1) brno (12) brokernet (1) bruno (1) buell (1) bulcsú (1) bull (1) burgess (2) bydgoszcz (1) byrne (1) cairoli (4) cameron (3) canepa (2) capirossi (5) capone (1) carl (1) casey (7) catalunya (7) cb (1) cc (4) cev (1) chiaia (2) circus (1) climb (1) cluzel (1) coffe (1) colin (3) confederate (1) corse (1) cours (1) crump (1) crutchlow (2) csehország (1) cseke (1) csoki (1) dani (2) david (1) davidson (2) de (5) denning (1) desalle (1) desmosedici (1) dkw (1) donald (3) donington (9) doohan (2) dovizioso (4) dragbike (2) dráma (1) drapál (2) ducati (15) ducato (1) duke (1) dunlop (2) easton (1) eb (1) eddie (1) edwards (6) egy (1) elias (1) előzetes (2) end (1) endre (1) epp (1) espargaro (6) estoril (7) európa (1) éves (1) ezpeleta (1) f1 (2) fabrizio (1) faster (1) favaro (2) fb (1) fc (1) feleségek (1) ferrari (3) fiat (1) fim (2) flat (1) fogarty (2) folger (2) for (1) forghieri (1) forma (1) formula (1) fotókiállítás (1) four (1) from (1) futamgyőzelem (1) gábor (34) gadea (1) garage (1) gardner (1) gcc (1) georg (1) giacomo (2) gilera (2) girls (4) goodwood (1) gp (7) gp9 (1) gpmotogp (2) graziano (4) gsxr (1) guthrie (1) guy (3) guzzi (2) györfi (1) gyula (2) haga (4) hailwood (4) harley (2) harry (1) haslm (1) hátraszaltó (1) hayden (5) health (1) heidolf (1) helyszín (1) hendrix (1) herceg (1) hercules (1) hétfő (1) hill (1) honda (13) hungaroring (4) iannone (8) idm (1) időbeosztás (4) időeredmények (1) ii (1) imi (1) imola (1) imre (9) indian (1) indianapolis (7) indy (7) interjú (1) iom (2) island (8) isle (11) ivy (2) james (1) jános (1) játék (1) jawa (2) jeffries (1) jeremy (3) jerez (7) jim (1) joey (1) john (5) jonas (1) jorge (4) juhos (1) julian (1) julio (1) kalex (1) kallio (1) katar (9) kenny (3) képek (1) képeslap (2) képgaléria (1) képregény (1) kerestetik (1) kevin (3) kezében (1) ki (7) kocinski (1) kornél (3) közvetítés (5) közvetítésk (1) krossz (1) krossza (3) ktm (3) kunmadaras (2) laci (1) laguna (12) lamborghini (1) lányok (2) lászló (1) lawson (1) le (2) lefejellek (1) live (1) locatelli (2) lommel (1) lorenzo (39) loris (3) lüthi (2) macau (1) madonna (1) magny (1) magyar (1) makaó (1) malajzia (1) man (11) management (1) mans (7) marco (6) marsovszky (2) martin (3) martinez (1) marvin (1) massa (1) masters (1) matchless (1) mattia (5) max (1) mcgiunness (1) mcguinness (4) mcwilliams (1) megszívja (1) meier (1) melandri (1) michael (1) mick (1) mike (2) mile (1) misano (8) mit (7) mladin (1) mondott (7) mont (1) montmelo (1) monza (2) moore (1) moriwaki (1) motegi (7) moto (3) moto1 (1) moto2 (10) motocross (6) motogermany (1) motogp (178) motor (1) motorosok (1) mtv (3) mugello (13) music (1) musquin (1) mv (2) mx (8) mx1 (3) mx2 (3) nagl (1) nakano (1) nation (1) nations (2) negyed (1) nem (1) németh (20) nemzetek (3) nicky (2) nieto (1) nitro (2) nori (1) noriyuki (2) norton (2) nsu (1) nszk (1) nyilatkozat (4) of (14) öhlins (1) órás (1) ouroboros (3) out (1) p (1) paddock (4) pamela (1) panni (1) pannónia (1) paolo (3) park (6) parlotti (1) pasini (15) pastrana (1) paul (1) paulin (1) pedersen (1) pedrosa (12) péntek (2) peti (1) phil (2) phillip (8) pina (1) piroslámpás (1) plater (2) pol (1) póló (1) pontállás (5) portimao (2) portré (1) pramac (1) prima (1) primissima (1) puig (1) puniet (4) racing (1) rainey (2) rakéta (1) rc (1) read (2) red (1) redman (1) reklámfilm (1) rekord (1) repsol (3) rezső (1) riders (1) rizi (1) rizmayer (1) roberts (3) roczen (1) ron (1) rosivall (1) rossi (72) ruffo (1) rutter (1) sachsenring (7) sajtóközlemény (1) sajtóközlemények (2) sajtóprezentáció (1) salakmotor (1) sándor (2) sanyi (2) sávoly (1) sbk (6) schwanner (1) schwantz (3) scot (5) sebestyén (1) seca (12) segg (1) senior (1) senkiháziak (1) sepang (8) shane (1) shinya (1) shop (1) showa (1) shox (1) silver (1) silverstone (1) simon (10) simoncelli (19) smith (5) sóderágy (1) sotner (1) spanyol (1) speedway (1) spies (3) stefano (1) steve (2) sting (1) stoner (21) story (2) stuart (1) superbike (19) supermoto (2) supersport (2) superstock (1) suter (2) suzuka (1) suzuki (5) szabályzat (1) szabó (1) szamár (1) száz (1) szerkesztő (1) szerződés (1) szerződést (1) szobája (1) szombat (2) született (1) szülinap (1) talácsi (1) talma (40) talmacsi (1) talmácsi (47) tama (1) taveri (1) team (19) teamt (2) tech3 (1) television (1) televízió (6) terol (3) teszt (3) tesztnaptár (1) the (1) tibi (1) titkai (1) toh (1) tony (1) top (1) toseland (4) tóth (10) toth (18) tourist (4) track (1) travis (1) trophy (4) troy (4) troys (1) tt (9) tünde (1) tz (1) uddevalla (1) valencia (9) valentino (19) van (1) vb (3) végeredmény (2) vélemény (3) vermeulen (3) versenynaptár (2) vespa (1) videó (1) világbajnok (7) visszavonult (1) waldmann (1) wayne (3) web (1) wsbk (1) yamaha (12) zaeta (2) Címkefelhő

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Utolsó kommentek

  • Guld Péter: Hát erről mi is csak olvastunk, de feltételezhetően igen. Szívesen leülnénk vele beszélgetni erről... (2009.12.08. 10:22) Makaó kakó
  • Giannichedda: Bitti mi miatt volt távol idén?Pénzhiány? (2009.12.08. 09:52) Makaó kakó
  • Kaland-Játék-Kockázat: Szánalmas az egész sajnos. Tönkretettek egy 50 éves történelmi kategóriát a Honda üzleti érdeke mi... (2009.12.04. 11:58) Kinek jó a Moto2?
  • Guld Péter: Szia Rendben azon leszünk mindenképp. Szólok a Bélának ő a mindenes, remélem megy majd neki. Köszi... (2009.10.18. 23:06) Lorenzo OUT - Phillip Island MotoGP
  • azlok23: És a komment megírása után próbáltam visszamenni a blogod főoldalára tallózni a többi cikk között,... (2009.10.18. 22:08) Lorenzo OUT - Phillip Island MotoGP
  • Utolsó 20

Történelem óra, Isle of Man TT 102 éve. 2. rész

Guld Péter 2009.06.10. 07:55

Egy meglepetés cikksorozat második része. 102 év átfogó elnagyolt története. Én elolvasnám.

Európa még romokban hevert a Második Világháború után. Az embereknek teljesen más gondjaik voltak, mintsem hogy motorversenyzésen gondolkozzanak. Azonban a Man szigeten, mint mindig, voltak, vannak és lesznek is kivételek. Néhány lakos már a Tourist Trophy újraélesztésén dolgozott. A számos kellemetlenség ellenére, mely szerint a benzint és az olajat porciózták, gumit, pedig alig lehetett kapni 1947-ben ismét dübörögtek a motorok.
A régi nagy versenyzők ideje, a háború miatti kusza időszaknak köszönhetően lassacskán lemenőben volt, viszont az újrakezdésnél még ők domináltak. Fontos, hogy 1949-ben világbajnoki futammá lépett elő a Tourist Trophy. Olyan tapasztalt pilóták uralták akkoriban a versenyeket, mint Freddie Frith, Harold Daniell, Maurice Cann, Artie Bell vagy Manliff Barrington, azonban a fiatalabb generáció egyre inkább kerülgette a trónt. 1950-ben azonban kisebb csoda történt, amikor felbukkant a TT során először, egy bizonyos Geoff Duke nevű 27 éves angol srác.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Makulátlan stílusával mindenkit megbabonázott. Olyan nagynevű pilóták mellé vették fel a Norton gyári csapatába, mint Artie Bell, Harold Daniell és Johnny Lockett. Duke bemutatkozása a Senior TT versenyen fergetegesre sikeredett. Az újonc rajt-cél győzelmet aratott, amely mellé felállította az új kör, valamint pályarekordot. Duke összesen 6 TT győzelmet szerzett. Versenyzői pályafutása után a szigeten maradt és megalapította a Duke Marketing Ltd nevű cégét, amely verseny videókra specializálódott. A TT történetünkben Duke az eddigi első olyan legendás versenyző, aki életben maradt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Érdekességként megemlíteném, hogy 1952-ig, a háborúban vesztes Németországból származó sportolók, minden nemzetközi versenytől el voltak tiltva. Így a szigetre is csak 1953-ban térhettek vissza, azonban semmit nem bíztak a véletlenre. Márciusban különítmény utazott a helyszínre, hogy minél jobban megismerjék a pályát. Az eredmény természetesen nem maradt el, számos dobogós helyezéssel tértek haza. Emellett 1953 ismét tragikus év volt. Ezúttal Leslie Graham számára. A történelem első fél literes világbajnokának minden kívánsága az volt, hogy nyerjen a szigeten. Történetesen sikerült neki egy MV Agusta nyergében, a 125-ös kategóriában. Azonban egy nappal később a Senior versenyen halálos kimenetelű balesetet szenvedett a brit. A Bray Hill aljában egy betonfalnak csapódott. A baleset körülményeit a mai napig homály fedi.

Sokan az első lengőkar törésének tulajdonítják az esetet. Tehát a sziget újra gyilkolt. 1954-ben ismét új fordulat következett be a TT életében. 29 év szünet után újfent helyet kaptak az oldalkocsis motorok. A nagykategóriában, a brit egyhengeresek egyeduralkodását átvették egy időre az olasz gyárak kecses sokhengeresei. Az ’50-es évek végén a Mondial, Gilera valamint a Moto Guzzi visszavonulása után japán gyártók küldték különítményeiket európai felfedezőútra. A Honda 1959-es első fellépését még enyhe mosollyal nyugtázták az európai szakértők, viszont sokaknak az arcára is fagyott a mosoly, amikor az Európában alig ismert versenyzők, név szerint: Giichi Suzuki, Seiichi Suzuki, Teisuke Tanaka, Naomi Taniguchi és Bill Hunt, a gyatra pályaismeret ellenére megszerezték a legjobb gyártó csapatnak járó díjat a nyolcadliteres kategóriában, valamint Taniguchi hatodikként még egy világbajnoki pontot is gyűjtött.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az első győzelem még váratott magára. Viszont egészen rövid ideig, mindössze 1961-ig. Az akkor 21 éves angol versenyző, akit mellékesen Mike Hailwoodnak hívtak, olyan bravúrt hajtott végre, amit előtte még egyetlen versenyző sem. 125, 250 és 500 cm³-es kategóriában is diadalmaskodott. Hailwood triplája csak a kezdete volt egy egyedülálló pályafutásnak. 14 TT győzelmet valamint 9 világbajnoki címet szerzett. A legendás britnek 1967-ben sikerült megismételnie a TT-n a triplát ugyancsak egy Honda nyergében. A tragédia sajnos őt sem kerülhette el. 1981-ben életét vesztette Angliában egy autóbalesetben. Két gyermeke is vele utazott és sajnálatos módon 9 éves kislánya is meghalt. Fia Dave túlélte a balesetet.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Meg kell említenünk egy svájci származású urat is, aki feliratkozott a TT győztesek listájára. Luigi Taverinek hívták. 1962 és 1964-ben a nyolcadliteres valamint 1965-ben egy kéthengeres Honda nyergében az 50 cm³-es kategóriában diadalmaskodott. A ’60-as éveket hívhatjuk a Tourist Trophy aranykorának. Olyan versenyzők, mint Hailwood, Gary Hocking, Jim Redman, Phil Read és Giacomo Agostini számtalan emlékezetes győzelmet szereztek ezekben, az években.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A TT 50 éves jubileumát Bob McIntyrenek köszönhetően méltóképpen ünnepelték. 22:23,2-es köridejével ő volt az első versenyző, aki az akkor hangsebességnek számító 100 mérföld/óra álomhatárt áttörte. A technika gyors fejlődésének és Mike Hailwoodnak köszönhetően, a10 évvel később elért 20:48,8-as idő már 108,77 mérföld/órás sebességnek felelt meg.
Mindörökké emlékezetes maradt egy csata, amely a TT történetének legkeményebb harca volt a győzelemért 1967-ben Senior TT kategóriában. A két harcost Mike Hailwoodnak és Giacomo Agostininek hívták.

Hailwood már az első körben mindent beleadott és új körrekordot ért el, amikor a harmadik körben a boxba kényszerült Hondája nyergében. Lelazult a gázmarkolat. Egy gyors javítás után máris 11 másodperces hátrányba került Agostinivel szemben, aki átvette a vezetést. Mike azonban mindent egy lapra tett fel. Egy eszement hajrát indított az olasz ellen, akinek így másodpercről másodpercre csökkent az előnye, pedig hiba nélkül motorozott. A hat körös verseny ötödik körében utolérte az olaszt és azonos idővel haladtak át a célvonalon, amikor Agostini kiállni kényszerült, mert MV-jének lánca elszakadt. A verseny, amely talán a legtöbb talányt hordozza magában a mai napig a „Mi lett volna ha” idézetek tekintetében.

Érdekesség, hogy Hailwood 1967-es sebességrekordját először 1975-ben sikerült megdönteni, Mick Grantnek egy 750-es Kawasaki nyergében. Miután Hailwood átvándorolt az autósportba szerencsét próbálni, Agostini dominált egy ideig mind a Junior mind a Senior TT futamain MV Agustája társaságában. A közönségkedvenc 10 alkalommal győzedelmeskedett, mígnem 1972-ben halálos balesetet szenvedett a szigeten Ago honfitársa és barátja Gilberto Parlotti.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ekkor az olasz bejelentette, hogy többé nem áll rajthoz a szigeten, abban az esetben sem, ha a viadal továbbra is beleszámít világbajnoki értékelésbe. Más élversenyzők is csatlakoztak a bojkotthoz, így a TT lassacskán átalakult és a szólókategóriákat a privátversenyzők kezdték el uralni. Világbajnoki státuszától megfosztották. A leselkedő veszély, valamint az elvett világbajnoki státusz hatására a rendezők félni kezdtek attól, hogy csökken az érdeklődés a TT iránt, így drasztikus módon megemelték a pénzdíjakat. 1979-ben a Classic verseny győztese például egy 40000 svájci frankot érő csekkel gazdagodott.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az élversenyzők megtartásának érdekében bevezették a rendezők, a rajtpénzt is. Néhány idősödő sztár, ezt kihasználva hizlalta még egy kicsit a bankszámláját a ’70-es évek végén valamint a ’80-as évek elején. Így szerzett 4 győzelmet például Bill Smith. Alan Jackson, Mick Grant és Tony Rutter 3 győzelemmel gazdagodott ebben az időszakban és Phil Read is feliratkozott két alkalommal a győztesek névsorába.
 

Címkék: honda tt suzuki of duke moto tourist man mike trophy agusta agostini guzzi isle giacomo hailwood parlotti gilera taveri

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://gpmotogp.blog.hu/api/trackback/id/tr371176040

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása