Bizonytalan az előrejelzés...
Az új kategória vonzáskörzetében nagyon sok minden történt. Talán túlságosan is. Példának okáért nem találjuk a nevezési listán egyik magyar csapatot sem. Ne most döntsük el, hogy melyik a magyarabb, a lényeg az, hogy se Balatonring Team, sem Team Toth. Mi lesz így Németh Balázzsal és Tóth Imrével? Persze azonnal hallottunk több ezer variációt, hogy ez még nem a végleges lista, hogy még képlékeny a dolog, még akár januárban is lehet nevezni, stb… Kérdezem én, akkor miért volt a nevezési határidő? Vagy az nincs is, afféle emlékeztető csak? Sajnos az eddig olvasott Egyesült Államok-béli portálok, tényként kezelik Kenny Roberts leendő Moto2-es csapatának vissza nem térését, slussz-passz. Nem írták, hogy akkor majd még…. azt írták, hogy nem nézik a MotoGP-t, mert nem lesz a Roberts és a KR Team. Bár ha kérhetnék egyetlen dolgot Moto2-vel kapcsolatban, az lenne, hogy az imént leírtak, mind minősüljenek hamis feltételezésnek, s Németh és Tóth ereje teljében fejezzen be minden jövő évi futamot legalább pontszerző helyen.
Így a fent említett honfitársaink hiányában még az is elképzelhető, hogy a 2001-es évhez hasonlóan kizárólag Talmácsi Gábort láthatjuk csak a világ elitjében. Mily furcsa és mily kiszolgáltatott helyzet állt elő. Míg az idei évben Talmácsi váltásának köszönhetően háromfősre duzzadt a magyar különítmény, könnyen megeshet, hogy jövőre egyetlen emberrel kell vigasztalódnunk, mindezt két magyar csapat elvesztésével megfűszerezve. A MotoGP világa néha bizony kegyetlen, s talán túlzottan igazságtalan. Arról már nem is beszélek, hogy mindez óriási hatással lehet az egész magyar motoros társadalomra, s a magyar motorsport jövőjére is. Bár másként végződne a történet. Mindezek ellenére a Speedup csapathoz igazolt Talmácsit és csapattársát, Andrea Iannonét nem láthattuk a valenciai szárnypróbálgatáson. Egészen pontosan a mezőny, egy elenyésző hányada vett csak részt a megmérettetésen, s közülük sem használt mindenki köridőmérő berendezést. Így pontos képet eddig nemigen tudunk vázolni, viszont az biztos, hogy a kategória versenyzői, valamint tesztpilótái kapnak néhány extra lehetőséget, az újonc masinák kipróbálására, tesztelésére. Így elképzelhető, hogy a közeljövőben még pontosabb képet alkothatunk a Moto2-vel kapcsolatban.
Amit eddig tudunk – a három nap legjobb, Moto2-vel elért eredménye Xavier Simeon nevéhez fűződik, aki 1 perc 37,279 másodperc alatt ért körbe a pályán egy Gresini által biztosított motor nyergében, míg Alex Debon szombaton 1.36.116-al szerezte meg a pole-t. A Gresini csapat egyik idei versenyzője is kipróbálta a Moriwaki Moto2-esét, név szerint Toni Elias. A csapatfőnök Fausto Gresini természetesen tisztában van azzal, hogy Toni még mindig őrült módon tárgyal a jövőjét illetően, mivel mindenképpen a nagyok között szeretne szerepelni 2010-ben is. A tesztlehetőség amolyan meggyőzési szándékkal párosulva alakult ki Faustóban, mert szeretné megtartani Eliast, aki ugyan pozitívan állt a dolgokhoz mégsem mondta ki egyelőre a végszót.
Ez idő alatt a Tech 3 csapat is nyilvánosságra hozta versenyzőinek kilétét. Egyikőjük a 250-es kategória, Év újonca címét elnyerő Raffaele de Rosa, csapattársa pedig az év közben munkanélkülivé vált, Scot Honda MotoGP csapatától távozó Yuki Takahashi lesz. A Tech 3 csapat Moto2-es alakulatának technikai hátterét biztosító személyzete is igen nívós párosítás a mezőnyben. De Rosa-ért, az idén még Jorge Lorenzo útját egyengető Daniele Romagnoli fog felelni. Így Romagnoli olyan munkát kaphatott a Grand Prix világában ismét, amilyenre igazából vágyott. Távozásának okaként jelölte meg még Ausztráliában, hogy a menedzselés kevésbé érdekli, s inkább műszaki személyzetként szeretne közreműködni. A Yamaha így megoldotta problémáját, s elvileg jót tett mindenkivel. Takahashi részlegét pedig az a Gary Reynders fogja irányítani, aki miatt elvileg alaposan összerúgta a port Colin Edwards és James Toseland még az év elején. Az élet kiszámíthatatlan és sokszor igen furfangos fordulatok elé állítja a benne résztvevőket. Reynders esete annyiban különbözik Romagnoli-étól, hogy a szakember nem önként távozott a Tech 3 MotoGP részlegétől, hanem távoznia kellett. A távozás oka természetesen Ben Spies, aki magával hozta szinte a komplett technikai személyzetet a Superbike VB-ről, természetesen Tom Houseworth-el kiegészítve, a Yamaha betétcsapatához.
A csapatok bemutatása és a pilóták megnevezése mondhatni folyamatos, s napról napra többet tudhatunk meg az új kategóriáról. Sokan természetesen még kivárnak, sokakat eddig csak a nevezési listáról ismerhetünk, s még pilóták tekintetében is teljes a bizonytalanság. Természetesen rengeteg új belépőt várhatunk a negyedliteresek helyét megörökölő kategóriába, köztük olyanokkal, akik eddig talán nem is álmodhattak világbajnokságon való indulásról. Különböző európai sorozatok élversenyzőit ismerhetjük meg, amely minden tekintetben óriási lehetőség és előrelépés mind a pilóták, mind a vb életében. Az előbb említett új belépők közé sorolhatjuk például az angol konstruktőrökből összeállított FTR csapatot, viszont a régi „bútordarabok” is óriási lehetőségeket véltek felfedezni a kategóriában, példának okáért Sito Pons új csapata a Pons Kalex néven futó alakulat. A spanyol csapatfőnök, a német, Forma 1-et és DTM-et is megjárt mérnökökből alakult, Kalex Engineering-el karöltve kíván jelen a Moto2-ben.
S ekkor a rég elfeledett, egykor igen jelentős sikereket elérő kis privát csapatokról még nem is beszéltünk. Emlékeznek még a ’90-es évek egyik meghatározó alakulatára, a legendás búzakék Hondákkal rajthoz álló TSR csapatra japánból? Nos, a TSR jelenleg is gőzerővel dolgozik a Moto2-es projektjén, s a 20 éves vb-s tapasztalattal rendelkező csapat, ha jövőre nem is, de 2011-től mindenképpen szeretne visszatérni a Grand Prix világába, s ha minden jól alakul a jövő évi Motegi Nagydíjon, vendégszereplőként szeretnének jelen lenni.
Semmiképp nem szabad megfeledkeznünk az „öreg rókákról” sem. Közéjük tartozik természetesen Jorge Martinez is. Aspar a jól bevált tendenciát kívánja alkalmazni. Egy újonc a 125-ból, s egy meglévő versenyző a 250-ből. Ebben az esetben ez annyit jelent, hogy két 125-ös világbajnokot küld csatasorba, mivel Di Meglio-t megtartotta, Julian Simont, pedig kiemelte a kicsik mezőnyéből, így a 250-es kategóriát egyszer már megjárt Simon most ismét bizonyíthat a középsősök mezőnyében. A különbség ezúttal annyi, hogy nem két, hanem négyütemű motorokkal kell helyt állni.
Itt azonban a történet egy újabb pontjához érkeztünk el, amely kardinális kérdéseket vethet fel a jövőre tekintve. Ezzel a témával azonban egy következő cikkben kívánunk részletesebben foglalkozni.
Moto2 nevezési lista
AJO MOTORSPORT: 1
CAMPETELLA RACING: 1
CARDION AB MOTORACING: 1
CIP MOTO - GP250: 1
EMMI - CAFFE LATTE: 1
G22 RACING TEAM: 2
HAYATE RACING TEAM: 2
HONDA GRESINI: 2
JIR: 2
KINO RACING: 1
MAPFRE ASPAR TEAM: 2
MATTEONI RACING: 1
PONS RACING: 2
PROMORACING: 2
RACING TEAM BY QUERESENO: 2
RACING TEAM GERMANY: 1
SCOT RACING TEAM 250: 2
SPEEDUP APRILIA: 2
SPRINT TECHNOLOGY RACING: 2
STOP AND GO RACING TEAM S.L.: 2
TECH 3: 2
VIESSMANN KIEFER RACING: 2
WTR SAN MARINO TEAM: 1
Utolsó kommentek