HTML

gpmotogp

Motorversenyek, motorversenyzők

Címkék

009 (1) 1 (2) 100 (1) 1000 (1) 11 (1) 125 (9) 125cc (5) 1996 (1) 2009 (3) 2010 (2) 2012 (1) 21 (1) 250 (13) 250cc (5) 8 (1) a (2) abba (1) adac (1) ago (1) agostini (3) ágoston (1) agusta (2) al (1) albacete (1) alen (1) állása (1) alvaro (1) ama (1) amatriain (1) anderson (1) angelis (2) antonio (3) aoyama (10) aprilia (8) aranytojás (1) árpád (1) aspar (3) assen (11) átigazolás (1) autverseny (1) backflip (1) bácsi (1) bajnok (2) bajnokság (3) balatonring (8) balázs (14) banderas (1) barbera (3) barcelona (2) barracuda (1) bautista (10) bayliss (6) belli (2) ben (2) betegség (1) biaggi (3) bill (2) bimota (1) bitt (1) bitter (5) blanc (1) bmw (1) bogarak (1) bontott! (1) bqr (1) bradl (1) bridgestone (1) brno (12) brokernet (1) bruno (1) buell (1) bulcsú (1) bull (1) burgess (2) bydgoszcz (1) byrne (1) cairoli (4) cameron (3) canepa (2) capirossi (5) capone (1) carl (1) casey (7) catalunya (7) cb (1) cc (4) cev (1) chiaia (2) circus (1) climb (1) cluzel (1) coffe (1) colin (3) confederate (1) corse (1) cours (1) crump (1) crutchlow (2) csehország (1) cseke (1) csoki (1) dani (2) david (1) davidson (2) de (5) denning (1) desalle (1) desmosedici (1) dkw (1) donald (3) donington (9) doohan (2) dovizioso (4) dragbike (2) dráma (1) drapál (2) ducati (15) ducato (1) duke (1) dunlop (2) easton (1) eb (1) eddie (1) edwards (6) egy (1) elias (1) előzetes (2) end (1) endre (1) epp (1) espargaro (6) estoril (7) európa (1) éves (1) ezpeleta (1) f1 (2) fabrizio (1) faster (1) favaro (2) fb (1) fc (1) feleségek (1) ferrari (3) fiat (1) fim (2) flat (1) fogarty (2) folger (2) for (1) forghieri (1) forma (1) formula (1) fotókiállítás (1) four (1) from (1) futamgyőzelem (1) gábor (34) gadea (1) garage (1) gardner (1) gcc (1) georg (1) giacomo (2) gilera (2) girls (4) goodwood (1) gp (7) gp9 (1) gpmotogp (2) graziano (4) gsxr (1) guthrie (1) guy (3) guzzi (2) györfi (1) gyula (2) haga (4) hailwood (4) harley (2) harry (1) haslm (1) hátraszaltó (1) hayden (5) health (1) heidolf (1) helyszín (1) hendrix (1) herceg (1) hercules (1) hétfő (1) hill (1) honda (13) hungaroring (4) iannone (8) idm (1) időbeosztás (4) időeredmények (1) ii (1) imi (1) imola (1) imre (9) indian (1) indianapolis (7) indy (7) interjú (1) iom (2) island (8) isle (11) ivy (2) james (1) jános (1) játék (1) jawa (2) jeffries (1) jeremy (3) jerez (7) jim (1) joey (1) john (5) jonas (1) jorge (4) juhos (1) julian (1) julio (1) kalex (1) kallio (1) katar (9) kenny (3) képek (1) képeslap (2) képgaléria (1) képregény (1) kerestetik (1) kevin (3) kezében (1) ki (7) kocinski (1) kornél (3) közvetítés (5) közvetítésk (1) krossz (1) krossza (3) ktm (3) kunmadaras (2) laci (1) laguna (12) lamborghini (1) lányok (2) lászló (1) lawson (1) le (2) lefejellek (1) live (1) locatelli (2) lommel (1) lorenzo (39) loris (3) lüthi (2) macau (1) madonna (1) magny (1) magyar (1) makaó (1) malajzia (1) man (11) management (1) mans (7) marco (6) marsovszky (2) martin (3) martinez (1) marvin (1) massa (1) masters (1) matchless (1) mattia (5) max (1) mcgiunness (1) mcguinness (4) mcwilliams (1) megszívja (1) meier (1) melandri (1) michael (1) mick (1) mike (2) mile (1) misano (8) mit (7) mladin (1) mondott (7) mont (1) montmelo (1) monza (2) moore (1) moriwaki (1) motegi (7) moto (3) moto1 (1) moto2 (10) motocross (6) motogermany (1) motogp (178) motor (1) motorosok (1) mtv (3) mugello (13) music (1) musquin (1) mv (2) mx (8) mx1 (3) mx2 (3) nagl (1) nakano (1) nation (1) nations (2) negyed (1) nem (1) németh (20) nemzetek (3) nicky (2) nieto (1) nitro (2) nori (1) noriyuki (2) norton (2) nsu (1) nszk (1) nyilatkozat (4) of (14) öhlins (1) órás (1) ouroboros (3) out (1) p (1) paddock (4) pamela (1) panni (1) pannónia (1) paolo (3) park (6) parlotti (1) pasini (15) pastrana (1) paul (1) paulin (1) pedersen (1) pedrosa (12) péntek (2) peti (1) phil (2) phillip (8) pina (1) piroslámpás (1) plater (2) pol (1) póló (1) pontállás (5) portimao (2) portré (1) pramac (1) prima (1) primissima (1) puig (1) puniet (4) racing (1) rainey (2) rakéta (1) rc (1) read (2) red (1) redman (1) reklámfilm (1) rekord (1) repsol (3) rezső (1) riders (1) rizi (1) rizmayer (1) roberts (3) roczen (1) ron (1) rosivall (1) rossi (72) ruffo (1) rutter (1) sachsenring (7) sajtóközlemény (1) sajtóközlemények (2) sajtóprezentáció (1) salakmotor (1) sándor (2) sanyi (2) sávoly (1) sbk (6) schwanner (1) schwantz (3) scot (5) sebestyén (1) seca (12) segg (1) senior (1) senkiháziak (1) sepang (8) shane (1) shinya (1) shop (1) showa (1) shox (1) silver (1) silverstone (1) simon (10) simoncelli (19) smith (5) sóderágy (1) sotner (1) spanyol (1) speedway (1) spies (3) stefano (1) steve (2) sting (1) stoner (21) story (2) stuart (1) superbike (19) supermoto (2) supersport (2) superstock (1) suter (2) suzuka (1) suzuki (5) szabályzat (1) szabó (1) szamár (1) száz (1) szerkesztő (1) szerződés (1) szerződést (1) szobája (1) szombat (2) született (1) szülinap (1) talácsi (1) talma (40) talmácsi (47) talmacsi (1) tama (1) taveri (1) team (19) teamt (2) tech3 (1) television (1) televízió (6) terol (3) teszt (3) tesztnaptár (1) the (1) tibi (1) titkai (1) toh (1) tony (1) top (1) toseland (4) toth (18) tóth (10) tourist (4) track (1) travis (1) trophy (4) troy (4) troys (1) tt (9) tünde (1) tz (1) uddevalla (1) valencia (9) valentino (19) van (1) vb (3) végeredmény (2) vélemény (3) vermeulen (3) versenynaptár (2) vespa (1) videó (1) világbajnok (7) visszavonult (1) waldmann (1) wayne (3) web (1) wsbk (1) yamaha (12) zaeta (2) Címkefelhő

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Utolsó kommentek

  • Guld Péter: Hát erről mi is csak olvastunk, de feltételezhetően igen. Szívesen leülnénk vele beszélgetni erről... (2009.12.08. 10:22) Makaó kakó
  • Giannichedda: Bitti mi miatt volt távol idén?Pénzhiány? (2009.12.08. 09:52) Makaó kakó
  • Kaland-Játék-Kockázat: Szánalmas az egész sajnos. Tönkretettek egy 50 éves történelmi kategóriát a Honda üzleti érdeke mi... (2009.12.04. 11:58) Kinek jó a Moto2?
  • Guld Péter: Szia Rendben azon leszünk mindenképp. Szólok a Bélának ő a mindenes, remélem megy majd neki. Köszi... (2009.10.18. 23:06) Lorenzo OUT - Phillip Island MotoGP
  • azlok23: És a komment megírása után próbáltam visszamenni a blogod főoldalára tallózni a többi cikk között,... (2009.10.18. 22:08) Lorenzo OUT - Phillip Island MotoGP
  • Utolsó 20

Phil Read és Bill Ivy

Guld Péter 2009.06.15. 13:32

Halálig tartó harc.

Emlékeztető, mely egyben azt jelenti, hogy nemsokára következik az interjú! A vártnál nagyobb fejtörést okozott számomra e cikk megírása. Tehát, 1966-ot írunk, amikor leszerződteti a gyári Yamaha csapat, a 125-ös kategóriába a kis növésű, akkor 24 esztendős, hihetetlenül tehetséges pilótát William David Ivyt, akit később a világ már Bill Ivyként ismer. A termete miatt gyakran csak Little Bill – ként emlegették. Az alig 160 cm-es Ivy igazi belevaló fickónak számított. Barátjával Mike Hailwooddal bejárta a londoni éjszakát és ismerte az összes szórakozóhelyet. A kornak megfelelően hosszú hajat viselt, és bármilyen fogadásra vagy protokoll rendezvényre volt hivatalos, ő kizárólag csak bőrdzsekiben, tornacipőben és farmernadrágban volt hajlandó megjelenni. Visszatérve a versenyzésre, Ivy meghálálta a gyári Yamaha szerződést és mindjárt megnyerte az év első versenyét. Ezt még további három győzelem követte, azonban ez sem volt elég a ’66-os világbajnoki cím megszerzéséhez. A svájci Luigi Taverit koronázták meg az év végén. Az 1966-os esztendőben egy kategóriával feljebb, a 250-esek között, ott motorozott az aktuális világbajnoki címvédő, Phil Read is. Read ekkor már kétszeres világbajnoknak mondhatta magát. Mind ’64-ben, mind ’65-ben ő lett a 250 cc világbajnoka. 1966-ban, azonban a Yamaha komoly fejlesztéseket hajtott végre és Readre bízta, az új négyhengeres 250-es gépét. Readnek elég sok gondja adódott a motorral, és kikapott Hailwoodtól, aki a Honda gyári versenyzőjének számított. Következett 1967, amikor 250-ben Read már fel tudta venni a küzdelmet Hailwood és a hat hengeres Honda ellen. A harc az utolsó futamig tartott. Readnek és Hailwoodnak egyaránt 50-50 pontja volt. Ismét Hailwood lett a világbajnok, mivel ő 5, Read pedig 4 futamon tudott nyerni. 1967-et Read valószínűleg nem tudta könnyen megemészteni, ugyanis a Yamaha benevezte a 125-ös kategóriába is. Viszont ebben az évben, csapattársa, az előbb említett Bill Ivy verhetetlen volt. 12-ből 8 versenyen győzött, így ő lett a 125 világbajnoka, Read pedig a második. Ivy karrierjében, egyértelműen 1967 jelentette a fordulópontot. Bill a 250-ben is igen szépen helytállt. Két versenyen győzött, így Read mögött ő lett a harmadik az év végi összesítésben. 1968. A grand prix történelem, egyik, legtöbb titkot magában hordozó szezonja. A Yamaha házon belül felállít egy csapatsorrendet. Szeretnék Ivynek megköszönni a ’67-es évben nyújtott alakítását. Ivynek szánják a 250-es világbajnoki cím megszerzésének lehetőségét, Readnek pedig a 125-ösét. Read az elmúlt két esztendőre kudarcként tekintett, úgyhogy erről hallani sem akart. Úgy gondolta, hogy egyenlő esélyekkel kell mindenkinek a startvonalhoz állnia. A Yamaha tervéről értesült az FIM is, és hivatalosan figyelmeztette őket, hogy tartsák szem előtt a sport tisztaságát. A két versenyző között élet-halál harc alakult ki. A Tourist Trophy-n 250-es géposztályban Ivy diadalmaskodott. Read gumiproblémával kiállni kényszerült. A 125-ösök mezőnyében ismét Ivy brillírozott. Miután behozhatatlan előnyre tett szert, lelassított és átengedte a győzelmet Read számára. A fordulópont, a Brno-i nagydíjon történt. Ivy bukott a 125-ösök versenyében, és bedagadt, elérzéstelenített térddel jelent meg a 250-esek rajtjánál. Read felrúgta a csapatutasítást és megnyerte a futamot Ivy előtt. A Yamaha vezetősége dühöngött. Read azzal védekezett, hogy az FIM eltiltással fenyegette, abban az esetben, ha betartja a csapatutasítást és nem teljes erőbedobással, motorozik. Read ekkor már a 125-ös kategória bajnokának mondhatta magát. Ivyn lett volna a sor. Következett a mindent eldöntő Monzai verseny. Ekkor a két pilóta között már óriási volt a feszültség. Egymástól húsz helynyi távolságra választottak maguknak boxot, míg a motorjaikat szinte egy helyen készítették fel a viadalra. Szemerkélő esőben indult a futam, amelyet a végén Read nyert meg. Ivy második lett, s mindketten 52 ponttal zárták az esztendőt. A bírák érdekes megoldást találtak. Összehasonlították négy olyan verseny összidejét, amelyben Readnek és Ivynek volt két-két első, valamint második helyezése. A végeredmény szerint 2 perc 05,3 másodperccel Read volt a gyorsabb, így ő lett a bajnok 250-ben is. Ami ezek után következett, nem volt túl örömteljes. A Yamaha soha többé nem adott gyári motort Read számára, sőt 1969-ben és 1970-ben szinte nem is tudott rajthoz állni 1971-ben tért vissza a pályára, amikor a japán gyárak visszavonultak egy időre a versenysporttól. Read ’71-ben egy saját tulajdonú, házilag tuningolt 250-es Yamahával indult a VB-n a gyár támogatása nélkül. Viszont Read számára ez nem okozott gondot, így 1971-ben megszerezte az 5.-ik világbajnoki címét. A 1968-as év tehát alaposan felborzolta kedélyeket. Bill Ivy bejelentette, hogy visszavonul a motorversenyzéstől, és az autósportban szeretne szerencsét próbálni. Sorsa azonban másképp alakult. A JAWA gyár szerződést ajánlott neki a 350-es kategóriában. Ez a motor akkoriban hihetetlen gyors volt. A szezon remekül kezdődött Ivy számára, mivel az első két versenyen második lett Agostini mögött. Az ötödik versenyt a legendás Sachsenringi pályán rendezték. Az edzés során, azonban bekövetkezett a baj. A JAWA megszorult, aminek következtében Ivy lerepült a motorról. A kórházba szállítás után halt meg. Különböző mondák láttak napvilágot Ivy halálának körülményeiről. Az egyik ilyen, hogy Ivyn nem volt bukósisak, mert készült vissza a depóba, így a bukója már a tankra volt téve. A másik, hogy Ivy félrecsatolta a sisakját, így az lerepült a fejéről még a földet érés előtt. Az igazság valószínűleg már soha nem fog kiderülni, az viszont biztos, hogy a becsapódás pillanatában Ivy fején, már valóban nem volt sisak.

A történet elolvasása után, remélem mindenki számára érthető, hogy a Phil Readdel készített interjú, miről, jobban mondva kikről fog szólni. Róla és Bill Ivyről.

A fent látható kép a ritka pillanatok egyikét örökítette meg.

szereplők: Mike Hailwood, Bill Ivy, Phil Read

 

Címkék: yamaha read bill jawa phil monza hailwood ivy sachsenring

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://gpmotogp.blog.hu/api/trackback/id/tr821186243

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása