MotoGP, avagy teszt, avagy háttér
Ötnapos nyaralásom előtti utolsó bejelentkezését olvashatjátok. Igen, őt napig áll az oldal, ha úgy tetszik, alszik, ilyen még nem fordult elő, most viszont ez lesz a menetrend. Ígérem, behozom a lemaradást. Térjünk vissza Brnóba, a hétfői tesztelésre, valamint a hétvégi érdekességekre. Apropó azt még nem is mondtam, hogy az internet kapcsolat két napra 30 Euróért volt kapható, ehhez viszont járt a reggeli, valamint egész nap ihattál kólát, meg nem kólát, s kávét. A hétvégén két kardinális kérdéssel nyegtették az újságírók magukat. Az egyik mindenkire vonatkozott, s a téma, a blokkok darabszámának limitálása volt, valamint az ebből fakadó első számú kérdés. Vajon gyengébbek-e az új blokkok? Ugye spórolni kell, nem lehet csak úgy lóerőt húzogatni az egekbe, mert ha véletlenül behányna a gépezet, akkor kellemetlen következményekkel járna mind a pilóta, mind a csapat számára. Így szinte ötpercenként kérdezgették.
Ez Dani Pedrosát kimondottan idegesítette, ugyanis már néhányszor kifejtette ezen irányú véleményét, hogy semennyivel. Egyébként Pedrosán kívül a többiek is így vélekedtek a dologról, egyedül Colin Edwardstól hallottam vissza azt, sejtető mondatokat, hogy az ő blokkja bizony gyengébb, s ezt sajnos a motoron is érzi. De hát ő texasi, s kicsit másként látja a világot, bár nem kételkedem az ő szavaiban sem. Na ekkor mit tesz egy jó firkász? Hát gondolkodik. Így is történt, s a vének tanácsa kiötlötte, hogy bizony nem úgy lesz az, mint ahogy azt Móricka elképzeli s előálltak a legújabb teóriával, mely szerint sokan inkább bevállalják a 10 pontos büntetést, s csakazértis felhasználják az összes blokkot. Érdekes felvetés, s meglehetősen merész elgondolás lenne egy csapat részéről. Rendben nem tartják be a szabályokat, felhasználnak mindent, majd amikor az elfogyott kérnek újat. Nagyszerű, de nem hinném, hogy valaki meg merné kockáztatni a 10 pontos büntetést. Mindenesetre lehet folytatni a találgatásokat az őszi szünetben.
A másik kardinális kérdést maga Valentino Rossi kreálta a szombati bukásával. A Fiat Yamaha Team, valamint maga a Doktor is meglehetősen idegesen viselkedett, s röviddel az edzés után számos Bridgestone mérnök jelent meg a Doki garázsánál, majd heves beszélgetésbe elegyedtek. Jól informált forrásoktól származott, hogy Valentino ugyanott ugyanabban a kanyarban, azonos sebességgel, s azonos feltételekkel simán befordult. Ezt mutatta a telemetria, majd egy körrel később elment a motor eleje. Így meginterjúvolták Klaus Nöhlest, Rossi gumatechnikusát, hogy véleménye szerint mi történhetett. Na most ekkor mindenkinek előjött Sachsenring, meg az bizonyos hiányzó fehér csík a #46-os motor első abroncsáról, meg miegymás. De ez már igazán felesleges nemde? Szóval a gumik vasárnapra rendbe jöttek, s Valentino számára ez volt a legfontosabb.
A Rossi-féle gumimizéria és a blokkok gyengeségének firtatása után szombat este durrant a következő nagy hír. A Ducati bombázza Lorenzót. Ekkor sokan Stoner karrierjének a végét sejtették a dolog mögött, s néhányan elkezdték találgatni, hogy az ausztrál betegsége és a Spencer-kór között mennyi párhuzamot lehetne felépíteni. Mint ismeretes az amerikai csodagyerek, szinte tejfelesszájúként verte el az akkori királykategória legendás versenyzőit még a ’80-as években, s három világbajnoki cím megszerzését követően, képtelen volt maradandót alkotni. A későbbi hivatalos állásfoglalás szerint Freddie teljesen kiégett. Stoner jelenleg 23 éves, s abban az évben született, mikor Spencer utoljára bajnok lett, 1985-ben, valamint egy VB cím után nem egyértelmű a feltételezés, bár mindenki láthatta, hogy tavaly Rossi igencsak megrogyasztotta őt agyban. A Rossi által nyújtott lelki teher, azonban nem ismeretlen az ellenfelek számára. Brno valahogy a Doktor boszorkánykonyhájának is számíthatna egy ideje. Emlékezzünk, hogy 2001-ben óriási csata dúlt a 500-as koronáért. A Doktor üldözte Biaggit, s a Kalóz hol esett el, hát Brnóban. Majd tavaly Stonerral ugyanaz a szituáció, a helyszín ismét Brno, s ismét Rossi az üldöző. Stoner bukik. Majd 2009, Brno, a többit meg már tudják… Egyszerűen hihetetlen, ezt csak mellékesnek szántam. Visszatérve a Lorenzó kontra Ducati kérdésre, nem keverném bele a mérget a reggeli teámba, mely szerint a vörösök leírták az ausztrált. Hisz az egyetlen ember, aki képes volt megülni a borgo panigalei szörnyet, Casey Stonernek hívták. A legutolsó információk szerint, a 13 millió angol fontot kínáló gyár csapatfőnöke, Livio Suppo úgy fogalmazott, hogy teljesen természetes a gyár részéről Lorenzó felkeresése, mivel egy olyan kaliberű versenyzővel, mint amilyen a mallorcai, mindenki szívesen dolgozna együtt. Az átigazolási hullám azonban tovább növekedett, mivel még vasárnap este hivatalosan is bejelentették, hogy Alvaro Bautista a Suzuki csapatához igazolt, s immáron ő is a királykategória résztvevője lesz 2010-től. Aspar így elveszítette, egyik, ha nem a legkedvencebb versenyzőjét, s csalódottságát hangsúlyozta a Ducati vezér Suppo is.
Martinez úr egyébként Barberával kíván vigasztalódni, a királykategóriás projektjét illetően. A Suzukival kötött házasság azonban jó alapként szolgált a további találgatásokhoz, melyek Bautista leendő csapattársának kilétét próbálták felfedni. Sokan Vermeulent hiszik, viszont a veterán Capirossit még többen. Szombat este viszonylag sokat beszélgettem, mind Pernattal, mind Capirossival, s nekem teljesen egyértelműnek tűnt, hogy Loris lesz a befutó. Vermeulen és Toseland MotoGP-s jövője, egyelőre megjósolhatatlanul rossz irányba halad, amely persze nem azt jelenti, hogy egy WSBK-ba való visszatérés rossz hatással lenne a két pilótára. Majd elérkeztünk a hétfői tesztekhez. Michel Fabrizio még vasárnap leadta a munkát a Pramac Ducati HR-eseinél, bepakolt Volvójába, hazautazott, s nem valószínű, hogy legközelebb is őt láthatjuk majd a Desmosedici nyergében. Fabrizio egyébként nagy vállfájdalmakra panaszkodott, s emiatt nem tudta befejezni a futamot sem. Viszont hétfőn ismét új rajtszám jelent meg a hófehér-vörös színkombinációjú Ducati elején, mégpedig a #75-ös, a hozzátartozó lovassal, Mattia Pasinivel a nyergében.
Mattia inkább az élvezetre hajtott, semmint a köridőkre, így utolsóként zárta a napot. Egész nap fülig ért a szája, s nem győzte hangsúlyozni, hogy mennyire boldog. Viszont a felreppenő pletykákat szinte azonnal rövidre zárták, mivel többen úgy vélték, hogy Mattia azonnali hatállyal szerződést bont Tóthékkal, s Indianapolisban már a Pramac Ducati színeiben húzná a gázt. Erről maga az érintett is hallott, így leszögezte, hogy az év végéig mindenképpen a Team Tothnál marad, s elsősorban a 250-es kategóriára szeretne összpontosítani, véget vetve ezzel a különféle álteóriáknak. S mindeközben az állandó versenyzők próbáltak minél hasznosabb munkát végezni az egynapos teszt során. Jorge Lorenzo persze folyamatosan körözött, de rajta kívül így tett még Capirossi, s a Repsol Honda versenyzői is. Rossi atlétikanézéssel ütötte el a délelőtt nagy részét, s az ebédszünet előtt mindössze 20 kört teljesített. A nagyokon kívül jelen volt még David de Gea is Blusens Honda Moto2-esével. Az egyik legnagyobb változtatást a Repsol csapat hozta, ugyanis jövőre Öhlins telókkal fognak harcolni a győzelemért, az eddig használt Showa helyett. Természetesen mindkét versenyző kipróbálta az új terméket, s mindkettejüket nagyon meggyőzte, s szívesen váltanak. Azonban a Honda politikája szerint egy év közbeni váltás lehetősége nem megengedhető, bár ez esetben elképzelhető, hogy mégis figyelembe veszik a versenyzőik véleményét. A tesztről hiányzott egyébként a Tech3 Yamaha, az LCR Honda, valamint Gresinitől Alex de Angelis. Az ebédszünetben egyébként leszakadt az ég, így a délután nagy részét, száraz pályára való várakozással töltötték a versenyzők. Capirossi Suzukiján például alig fellelhető változtatások történtek. Az idomokon módosítottak némileg, magasabbra emelték a plexit, stb. Lorenzo egyébként könyörtelen tempóban motorozván fél mp-el verte Rossit a tesztnap végén. Persze egy bukott verseny után ez mit sem számít, de a részéről vélhetően nagyon sokat.
A második helyen záró Rossi elárulta, hogy mind a 2010-re szánt vázat, mind pedig a blokkot tesztelték, s rendkívül elégedett, mert a szabálymódosítás ellenére erős és gyors erőforrást készített a Yamaha, s a teljesítményt még tudják fokozni, amennyiben az olasz azt kéri. Talmácsi sajnos egyszer bukott, s Pasini előtt a 12.-ik helyen végzett. A Moto2-t próbálgató De Gea egy ártalmatlannak tűnő bukás következtében lábát törte, úgyhogy számára lezárult a tesztlehetőség.
Amennyiben feltűnt valakinek, hogy Rossi garázsából hiányzik az egyik vezető szerelő, név szerint Alex Briggs, úgy ő(ke)t megnyugtatnám. Briggs a nyári szünet alatt, Ausztráliában elkapta a sertésinfluenzát, azonban sok pihenéssel kiheverte a betegséget, s valószínűleg Indianapolisban már ismét a Fiat Yamaha garázsában láthatjuk majd az ausztrál szerelőt.
Utolsó kommentek