HTML

gpmotogp

Motorversenyek, motorversenyzők

Címkék

009 (1) 1 (2) 100 (1) 1000 (1) 11 (1) 125 (9) 125cc (5) 1996 (1) 2009 (3) 2010 (2) 2012 (1) 21 (1) 250 (13) 250cc (5) 8 (1) a (2) abba (1) adac (1) ago (1) agostini (3) ágoston (1) agusta (2) al (1) albacete (1) alen (1) állása (1) alvaro (1) ama (1) amatriain (1) anderson (1) angelis (2) antonio (3) aoyama (10) aprilia (8) aranytojás (1) árpád (1) aspar (3) assen (11) átigazolás (1) autverseny (1) backflip (1) bácsi (1) bajnok (2) bajnokság (3) balatonring (8) balázs (14) banderas (1) barbera (3) barcelona (2) barracuda (1) bautista (10) bayliss (6) belli (2) ben (2) betegség (1) biaggi (3) bill (2) bimota (1) bitt (1) bitter (5) blanc (1) bmw (1) bogarak (1) bontott! (1) bqr (1) bradl (1) bridgestone (1) brno (12) brokernet (1) bruno (1) buell (1) bulcsú (1) bull (1) burgess (2) bydgoszcz (1) byrne (1) cairoli (4) cameron (3) canepa (2) capirossi (5) capone (1) carl (1) casey (7) catalunya (7) cb (1) cc (4) cev (1) chiaia (2) circus (1) climb (1) cluzel (1) coffe (1) colin (3) confederate (1) corse (1) cours (1) crump (1) crutchlow (2) csehország (1) cseke (1) csoki (1) dani (2) david (1) davidson (2) de (5) denning (1) desalle (1) desmosedici (1) dkw (1) donald (3) donington (9) doohan (2) dovizioso (4) dragbike (2) dráma (1) drapál (2) ducati (15) ducato (1) duke (1) dunlop (2) easton (1) eb (1) eddie (1) edwards (6) egy (1) elias (1) előzetes (2) end (1) endre (1) epp (1) espargaro (6) estoril (7) európa (1) éves (1) ezpeleta (1) f1 (2) fabrizio (1) faster (1) favaro (2) fb (1) fc (1) feleségek (1) ferrari (3) fiat (1) fim (2) flat (1) fogarty (2) folger (2) for (1) forghieri (1) forma (1) formula (1) fotókiállítás (1) four (1) from (1) futamgyőzelem (1) gábor (34) gadea (1) garage (1) gardner (1) gcc (1) georg (1) giacomo (2) gilera (2) girls (4) goodwood (1) gp (7) gp9 (1) gpmotogp (2) graziano (4) gsxr (1) guthrie (1) guy (3) guzzi (2) györfi (1) gyula (2) haga (4) hailwood (4) harley (2) harry (1) haslm (1) hátraszaltó (1) hayden (5) health (1) heidolf (1) helyszín (1) hendrix (1) herceg (1) hercules (1) hétfő (1) hill (1) honda (13) hungaroring (4) iannone (8) idm (1) időbeosztás (4) időeredmények (1) ii (1) imi (1) imola (1) imre (9) indian (1) indianapolis (7) indy (7) interjú (1) iom (2) island (8) isle (11) ivy (2) james (1) jános (1) játék (1) jawa (2) jeffries (1) jeremy (3) jerez (7) jim (1) joey (1) john (5) jonas (1) jorge (4) juhos (1) julian (1) julio (1) kalex (1) kallio (1) katar (9) kenny (3) képek (1) képeslap (2) képgaléria (1) képregény (1) kerestetik (1) kevin (3) kezében (1) ki (7) kocinski (1) kornél (3) közvetítés (5) közvetítésk (1) krossz (1) krossza (3) ktm (3) kunmadaras (2) laci (1) laguna (12) lamborghini (1) lányok (2) lászló (1) lawson (1) le (2) lefejellek (1) live (1) locatelli (2) lommel (1) lorenzo (39) loris (3) lüthi (2) macau (1) madonna (1) magny (1) magyar (1) makaó (1) malajzia (1) man (11) management (1) mans (7) marco (6) marsovszky (2) martin (3) martinez (1) marvin (1) massa (1) masters (1) matchless (1) mattia (5) max (1) mcgiunness (1) mcguinness (4) mcwilliams (1) megszívja (1) meier (1) melandri (1) michael (1) mick (1) mike (2) mile (1) misano (8) mit (7) mladin (1) mondott (7) mont (1) montmelo (1) monza (2) moore (1) moriwaki (1) motegi (7) moto (3) moto1 (1) moto2 (10) motocross (6) motogermany (1) motogp (178) motor (1) motorosok (1) mtv (3) mugello (13) music (1) musquin (1) mv (2) mx (8) mx1 (3) mx2 (3) nagl (1) nakano (1) nation (1) nations (2) negyed (1) nem (1) németh (20) nemzetek (3) nicky (2) nieto (1) nitro (2) nori (1) noriyuki (2) norton (2) nsu (1) nszk (1) nyilatkozat (4) of (14) öhlins (1) órás (1) ouroboros (3) out (1) p (1) paddock (4) pamela (1) panni (1) pannónia (1) paolo (3) park (6) parlotti (1) pasini (15) pastrana (1) paul (1) paulin (1) pedersen (1) pedrosa (12) péntek (2) peti (1) phil (2) phillip (8) pina (1) piroslámpás (1) plater (2) pol (1) póló (1) pontállás (5) portimao (2) portré (1) pramac (1) prima (1) primissima (1) puig (1) puniet (4) racing (1) rainey (2) rakéta (1) rc (1) read (2) red (1) redman (1) reklámfilm (1) rekord (1) repsol (3) rezső (1) riders (1) rizi (1) rizmayer (1) roberts (3) roczen (1) ron (1) rosivall (1) rossi (72) ruffo (1) rutter (1) sachsenring (7) sajtóközlemény (1) sajtóközlemények (2) sajtóprezentáció (1) salakmotor (1) sándor (2) sanyi (2) sávoly (1) sbk (6) schwanner (1) schwantz (3) scot (5) sebestyén (1) seca (12) segg (1) senior (1) senkiháziak (1) sepang (8) shane (1) shinya (1) shop (1) showa (1) shox (1) silver (1) silverstone (1) simon (10) simoncelli (19) smith (5) sóderágy (1) sotner (1) spanyol (1) speedway (1) spies (3) stefano (1) steve (2) sting (1) stoner (21) story (2) stuart (1) superbike (19) supermoto (2) supersport (2) superstock (1) suter (2) suzuka (1) suzuki (5) szabályzat (1) szabó (1) szamár (1) száz (1) szerkesztő (1) szerződés (1) szerződést (1) szobája (1) szombat (2) született (1) szülinap (1) talácsi (1) talma (40) talmácsi (47) talmacsi (1) tama (1) taveri (1) team (19) teamt (2) tech3 (1) television (1) televízió (6) terol (3) teszt (3) tesztnaptár (1) the (1) tibi (1) titkai (1) toh (1) tony (1) top (1) toseland (4) tóth (10) toth (18) tourist (4) track (1) travis (1) trophy (4) troy (4) troys (1) tt (9) tünde (1) tz (1) uddevalla (1) valencia (9) valentino (19) van (1) vb (3) végeredmény (2) vélemény (3) vermeulen (3) versenynaptár (2) vespa (1) videó (1) világbajnok (7) visszavonult (1) waldmann (1) wayne (3) web (1) wsbk (1) yamaha (12) zaeta (2) Címkefelhő

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Utolsó kommentek

  • Guld Péter: Hát erről mi is csak olvastunk, de feltételezhetően igen. Szívesen leülnénk vele beszélgetni erről... (2009.12.08. 10:22) Makaó kakó
  • Giannichedda: Bitti mi miatt volt távol idén?Pénzhiány? (2009.12.08. 09:52) Makaó kakó
  • Kaland-Játék-Kockázat: Szánalmas az egész sajnos. Tönkretettek egy 50 éves történelmi kategóriát a Honda üzleti érdeke mi... (2009.12.04. 11:58) Kinek jó a Moto2?
  • Guld Péter: Szia Rendben azon leszünk mindenképp. Szólok a Bélának ő a mindenes, remélem megy majd neki. Köszi... (2009.10.18. 23:06) Lorenzo OUT - Phillip Island MotoGP
  • azlok23: És a komment megírása után próbáltam visszamenni a blogod főoldalára tallózni a többi cikk között,... (2009.10.18. 22:08) Lorenzo OUT - Phillip Island MotoGP
  • Utolsó 20

Történelem óra, Isle of Man TT 102 éve

Guld Péter 2009.06.08. 13:57

Egy meglepetés cikksorozat első része. 102 év átfogó elnagyolt története. Én elolvasnám.

 

Állok a nagy hajó fedélzetén. Hallgatom az eső kopogását. A cseppek leúsznak a kabátom ujján, s onnan zuhannak a mélybe. A szerencsésebbek a korlátra esnek, hol lassú kergetőzésbe kezdenek. Kevés az esély, hogy előbukkanjon a nap. A szél egyre erősebben süvít, mintha segítségért kiáltana, de mindhiába. A hőmérséklet épphogy eléri 12 ° C-t. Errefelé, ez szokványos időjárás, így május végén. Csendben szemlélem a körülöttem álló megfáradt, elcsigázott arcokat, így nem sokkal a megérkezés előtt. Valószínűleg azonos az úti célunk. Olyan Ő, mint a hírhedt, misztikus 100 éves vihar, melyet a szörfösök néhanapján emlegetnek. Egy kivétellel, hogy róla mindenki tud, a vihart, pedig csak sejtik. Csak a legfanatikusabbak akarják legyőzni Őket, mert az épelméjűek tudják, szinte lehetetlen. Hétköznapi emberek számára a túlélési esély 0%. A lények, akik Őket betörni képesek, már-már szellemek. Semmit nem látsz, csak elsuhannak előtted. S te eközben próbálod megfejteni a titkukat, amit persze nem lehet. Egy különbség van, még van közte és a 100 éves vihar között. A vihar 100 évben egyetlenegyszer jő el, Ő pedig minden évben.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Közelítünk hozzá. A gyönyörű zöld domboldalak halovány sziluettjét fedezem fel az Ír-tengeren. Közelítünk hozzá, a világ legőrültebb sorozatgyilkosához, akit az áldozatok önként keresnek fel. Kinek neve Isle of Man Tourist Trophy. A kegyetlen motorverseny, aki 100 év alatt több mint 200 embert ölt meg. Mégis miért, mégis mi az, ami ösztönzi az itt résztvevőket arra, hogy önkéntes áldozatként felvonuljanak, s szerencséjükben bízva reméljék, hogy élve elhagyják a helyszínt? Persze csak a következő év májusáig, mikor ismét ott toporognak Douglas-ben a startvonalnál. Kik Ők? S mi ez a verseny végeredményben, őrült száguldás a dicsőségért, vagy óriási üzlet? Mielőtt bárki csukott szemmel felülne egy 200 lóerős vasparipára, és koppanásig húzott gázzal szeretne halálfutamosat játszani, szeretnék tisztázni valamit. A következő sorokban a világ legjobb versenyzőiről lesz szó, akik pontosan tisztában vannak a ténnyel, amely szerint a híd előtt, hogy lehet 280 km/h-val befordulni az enyhe balos kanyarba, amelyet erős jobbos követ, s utána repülés a hídon át, s földet, érést követően nyakukon az erős balos kanyar. Érkezésünk előtt, pedig elevenítsük fel, hogyan vált egy utcai motorverseny napjaink mítoszává.
A szél még süvít, az eső szórja cseppjeit, s nézem a szigetet. Gondolatban 101 évet repülök vissza. 1907-et írunk. Május 28.-án, délelőtt 10 órakor, meglehetősen hideg időben Jack Marshall és Frank Hulbert, Triumph versenyzők megkezdték a 10 körös,158 mérföldes versenyt, akik akkor valószínűleg még nem is sejtették, hogy történelmet írnak. A 2. valamint a 3. helyet szerezték meg az egyhengeres géposztályban, míg a TT első győztese Charlie Collier lett 4 óra 8 perc 8,2 másodperces idővel lett.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Collier a híres Matchless motorkerékpár alapítója is volt egyben. A kéthengeresek között Rem Fowler (Norton) diadalmaskodott Billy Wells (Vindec) és Bill Heaton (Rex) előtt. Ekkor még persze, minden motorizált járművön egy piros zászlónak kellett lenni, mert úgy ítélték meg a honatyák, hogy így jobban figyelmeztetik egymást a forgalomban részt vevők. Később megszűntették ezt a követelményt, viszont a 20 mérföld/órás sebességkorlátozást még be kellett tartani.

Fontos megemlíteni, hogy ezekben, az években kizárólag túra-motorkerékpárokkal vehettek részt a versenyeken. Így lett a verseny neve is Isle of Man Tourist Trophy, azaz Man-szigeti túra kupa szabadfordításban. Így visszagondolva, mosolyra görbül a szánk, e tények ismeretében. Túramotorok és 20 mérföldes sebességkorlátozás muhaha. A rendezés első évében két kategóriában indították útjukra a versenyzőket, egy, valamint kéthengeres géposztályban. Az indítás párosával történt, s a versenyzők biztonsága érdekében félidőben tartottak egy tízperces szünetet is, mielőtt elrajtolt volna a következő versenyző. Az első körpálya, St. John (rajt és cél), Ballacraine, Kirkmichael és Peel városát érintette. 1910-ig használták ezt a pályát. Az átlagsebesség 1910-re már meglehetősen emelkedő tendenciát mutatott, így a versenyzők új kihívásokat szerettek volna. A rendezők ennek eleget téve 1911-ben bemutatták, a máig használt, legendás és hírhedt „Mountain-Course”-t, azaz a hegyi pályát. Egy kör kicsivel több, mint, 60 km-es távolságot jelentett. 1911-ben rendeztek először kétnapos versenyt is. Egyik nap a Junior TT-t , amely négy körös volt, három nappal később, pedig a máig legnagyobb jelentőséggel bíró Senior TT-t. Itt 5 kört kellet teljesíteni a versenyzőknek. Az új pálya meglehetősen veszélyesnek bizonyult, ezen kívül eléggé csúszós volt. Mindenekelőtt esőben. 1911-ig a TT-n történt bukások, viszonylag könnyű kimenetelűek voltak, viszont a „Hegyi pálya” már az első évben gyilkolt. A TT első áldozata Victor Surridge volt. A szervezők ezt nem tekintették intő jelnek, s a pálya ettől a ponttól kezdve megállíthatatlanná vált. Érdekesség, hogy nem minden esetben személyesen csapott le áldozatára. Elég volt, ha valaki csupán kapcsolatba került vele. Egy nagyobb ugrás után máris a két világháború között járunk. Ebben az időszakban számos technikai újítás látott napvilágot, s így természetesen a versenyen elért sebességek is egyenes arányban változtak pozitív irányban. 1925-ben következett egy történelmi pillanat a TT életében. Egy Walter Handley nevezetű versenyzőnek sikerült az, ami addig egyetlen versenyzőnek sem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Egy hét alatt két versenyt nyert. Összesen négyszer diadalmaskodott, eggyel kevesebbszer, mint Alec Bennett. A hatszoros győztes Jimmy Guthrie tiszteletére, sajnos elég korán állítottak emlékművet. A Guthrie Memorial-t, a TT azon pontján helyezték el, ahol Guthrie utolsó TT versenyén kiesett. S itt merül fel először a „Hegyi pálya” által sújtott balszerencse. Tévedés, Guthrie nem a TT-n halt meg, hanem az 1937-ben rendezett Német Nagydíjon a Sachsenringen. A háború közötti időszak vitathatatlan bajnoka pedig a fiatal ír Stanley Woods volt, aki 1923-ban szerezte meg első győzelmét.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1939-ig ezt még további 9 győzelem követte, így Woods a TT történelmének egyik legsikeresebb versenyzőjévé vált. A rengeteg TT-re ellátogató néző ellenére a makacs, önfejű rendezők, 1927-ig a nyílt forgalomban tartották az edzéseket, mert egy esetleges útlezárással korlátozták volna a helyiek mozgásszabadságát. Gondolták ők. Ez a buta döntés, viszont Cecil Birkin életébe került, aki egy reggeli edzés alkalmával összeütközött egy szemből jövő gépjárművel. Eközben óriási harc zajlott a nem angol ajkú versenyzők között a színfalak mögött, akik ádáz harcot vívtak a bennszülöttek ellen. 1937. június 16.-án Omobono Tenni olyan hőstettet hajtott végre, amely a TT történetében fordulópont volt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az oroszlánbarlangban, Leightweight TT kategóriában diadalmaskodott, s így ő lett az első nem angol származású, aki a TT-n nyerni tudott. S, hogy mi történt a legendás olasz versenyzővel? Az 1948-as svájci nagydíjon életét vesztette egy baleset következtében. Egyszerűen hátborzongató. Mintha átkot szórna a „Hegyi pálya”, a rajta versenyző emberekre. Meg kell még említenünk, hogy az ominózus 1937-es versenyt Ewald Kluge vezette, viszont motorhibával kiállni kényszerült. A következő évben, azonban kíméletlenül visszavágott.

Megnyerte a versenyt, s mind kör, mind pedig versenyrekordot állított fel. A sikert Németországban óriási ovációval fogatták, nemcsak a sportteljesítmény miatt. Közvetlenül a Második Világháború előtti időszakban járunk, s az országok már felfegyverkeztek. S képzeljék, pont ezekben, a napokban arat egy német győzelmet, egy angol felett. 1939-ben Németország minden eddiginél nagyobb létszámmal vesz részt a TT-n. A DKW négy, az NSU szintén négy, a BMW pedig három versenyzőt küldött a startvonalhoz. Viszont a várva várt lehengerlő siker elmaradt, s meglehetősen felemásra sikeredett a verseny a német különítmény számára. A DKW versenyzői a Leightweight kategóriában egy második, ötödik, valamint egy nyolcadik hellyel tértek haza. A negyedik versenyzőjük Junior TT-n ért el harmadik helyezést. Az NSU versenyzői kivétel nélkül idő előtt feladták a viadalt, technikai hiba miatt.
A legnagyobb tragédia azonban a BMW-t sújtotta. Június 2.-án az osztrák származású Karl Gall a Ballaugh Bridge-n való ugratás következtében bukott, s tizenegy nappal később belehalt sérüléseibe. A csapat gyászolt, viszont úgy döntött a vezetőség, hogy a baljós előjelek ellenére maradnak, s másik két versenyzőjük részt vesz a versenyen. A bajor Georg Meier minden bátorságát összeszedve felült Kompresszor-BMW-jére és szórta a jobbnál jobb köridőket az edzéseken.

A versenyen sem tette ezt másként, s 43 versenyző felett diadalmaskodott úgy, hogy közben új körrekordot állított fel, tisztelegve így elhunyt csapattársuk előtt. Így a TT történelemkönyve ismét átíródott, s Meier lett az első külföldi, aki a Senior TT-n nyerni tudott. A BMW csapat fájdalmát enyhíthette még az, hogy Meier mögött, a BMW csapat harmadik versenyzője, Jock West ért be a célba másodikként, így tökéletessé téve Június 16.-át.

 

 

Címkék: bmw tt of norton tourist man georg nsu trophy meier dkw isle matchless guthrie

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://gpmotogp.blog.hu/api/trackback/id/tr941171450

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pobeda 2009.06.08. 16:31:03

A legfantasztikusabb motorverseny.Folytatást gyorsan. :))

majomkutya 2009.06.08. 16:56:15

Voltam ezen a szigeten és igen jó, végig is motoroztam a pályát:D

grigorij (törölt) 2009.06.08. 16:57:09

vagy 15 éve vettem egy gyönyörű VF750F Hondát! És rajta volt egy apró kis elmlékplakett, hogy x évben a korábbi gazdija járt ezen a versenyen!
Ja és van a versenyről egy klassz VHS felvételem is, anno lehetett kapni!

analyser 2009.06.08. 19:27:16

Profi. Tovább, tovább!

Guld Péter 2009.06.08. 20:29:58

Sziasztok. Köszi a hozzászólásokat. Még az éjjel napi beszámoló, holnap pedig folytatás.
süti beállítások módosítása